Oświadczenie w sprawie farm fotowoltaicznych
Zachęcam do zapoznania się z oświadczeniem w sprawie prowadzonych postępowań o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy farm fotowoltaicznych na terenie naszej gminy.
Informuję, iż w chwili obecnej prowadzone są postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla:
- Budowy farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na działce nr 367 położonej w Moczarach.
- Budowy czterech odrębnych farm fotowoltaicznych o mocy do 1 MW każda wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działkach nr 141/1, 142 w miejscowości Równia.
- Budowy czternastu odrębnych farm fotowoltaicznych o mocy do 1 MW każda wraz z infrastrukturą techniczną na części działkach nr 102, 231, 232, 227, 226, 222, 104, w miejscowości Ustjanowa Górna.
Postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach prowadzone są w oparciu o przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Organ administracji publicznie nie może odmówić wszczęcia postępowania administracyjnego w przypadku złożenia przez inwestora kompletnego wniosku.
Postępowanie w sprawie budowy farmy fotowoltaicznej w miejscowości Moczary, zostało wszczęte 17.06.2019 r. na podstawie art. 61 par. 1 kodeksu postepowania administracyjnego, a w dniu 10.09.2019 r. został nałożony obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, po uzyskaniu opinii od organów opiniujących wskazanych w art. 64 ust. 1 w wyżej wymienionej ustawy, po nałożeniu obowiązku wykonania raportu oddziaływania na środowisko postępowanie zostało zawieszone do momentu jego przedłożenia.
Natomiast postępowania w sprawie budowy farm fotowoltaicznych w Równi oraz Ustjanowej Górnej zostały wszczęte w dniu 04.11.2019 r. Zgodnie z wymogami art. 64 ust. 1 w/w ustawy pismem z dnia 13 listopada 2019 r. zwróciłem się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego dla powiatu bieszczadzkiego i leskiego w Ustrzykach Dolnych oraz Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego w Rzeszowie o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko. Dalsze procedura uzależniona będzie od stanowiska organów opiniujących. Jednocześnie informuję, iż jako organ mam możliwość nałożenia na inwestora obowiązku wykonania raportu oddziaływania na środowisko. Decyzje w tej sprawie zostaną podjęte po otrzymaniu stanowiska organów opiniujących.
Pragnę podkreślić, że sprawując urząd Burmistrza Ustrzyk Dolnych kieruję się najwyższym dobrem mieszkańców naszej gminy. Jednakże wszelkie działania w tym celu muszą mieścić się w granicach prawa. W myśl przepisów prawa niedopuszczalne jest nieprowadzenie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji w przypadku złożenia kompletnego wniosku przez inwestora.
Jakiekolwiek wpisy ze strony organizacji społecznych działających na terenie naszej gminy w mediach społecznościowych sugerujące moje działania jako niezgodne z prawem lub w celu osiągnięcia interesu osób trzecich traktuję jako pomówienia i naruszenie moich dóbr osobistych. Posiadanie wiedzy przez wspomniane organizacje społeczne o możliwości popełnienia przestępstwa przeze mnie jako funkcjonariusza publicznego zgodnie z polskim prawem powinno zostać zakończone skutecznym zawiadomieniem o takiej możliwości złożonym organom państwa. W związku z powyższym apeluję do wszystkich wypowiadających się publicznie w kwestii prowadzonych postępowań przeze mnie jako Burmistrza Ustrzyk Dolnych o merytoryczną dyskusję, pozbawioną działań pozaprawnych.
Bartosz Romowicz - Burmistrz Ustrzyk Dolnych
[użyte zdjęcie pochodzi ze strony jasionka24.pl]